A Garabonciás Színtársulat a Gödöllői Damjanich János Általános Iskola tantestületéből, dolgozóiból, szülőkből és iskolán kívüli támogató személyekből szerveződött, amatőr társulat. A kezdetben lelkes pedagógusokból verbuválódott társulat az évek folyamán egyre színvonalasabb produkciókkal állt színpadra és vált Gödöllő város színfoltjává. Az évek során a csoport nemcsak lelkes, de a „színházcsinálást” elhivatottan művelő és a szakmai fejlődést igénylő amatőr társulattá fejlődött.
A Garabonciás Drámapedagógiai Műhely a Garabonciás Színtársulat tagjaiból alakult 2008-ban, lévén a tagjai nagyrészt ennek az iskolának a pedagógusai. A színházi nevelés azért került a látóterünkbe, mert a társulatban egyre többen kezdtek érdeklődni a drámapedagógia iránt és úgy gondolták, hogy szívesen egyesítenék a két területet (a színházat és a drámát) ebben a komplex művészetpedagógiai módszerben.
2008 júliusában hivatalosan is létrejött egyesületünk tevékenysége tehát kétirányú, egyrészt színházi előadások, másrész TIE foglalkozások létrehozása. Nagy segítség számunkra, hogy a gödöllői Művészetek Háza befogadta a programot és állandó helyet biztosít számára. Munkánkkal elértük, hogy nem csak a város, de a kistérség iskolái is érdeklődnek a programjaink iránt.
2010 májusában társulatunk szervezte meg a SZNTOT-ot (Színházi Nevelési Társulatok Oszágos Találkozója), amely országos szintű szakmai találkozó.
Szintén 2010-ben Tréfa című programunk részt vett egy nemzetközi kutatásban A DICE („Drama Improves Lisbon Key Competences in Education / A drámapedagógia hatása a lisszaboni kulcskompetenciákra”) egy európai uniós támogatással megvalósult, nemzetközi kutatási projekt volt. A kutatás megvalósításában tizenkét ország vett részt.
2013-ban pedig egy, a magyarországi színházi-nevelési palettát feltérképező kutatás résztvevői voltunk, melynek eredményeképpen a kutatást összegző könyv említi szervezetünket és a gyerekeknek, fiataloknak kínált programjainkat.
Működésünk koronája az az elismerés, hogy tíz éves amatőr színházi múltunk és az elindított színházi nevelési programunk eredményeként Gödöllő város képviselőtestülete a Garabonciás Színtársulatnak ítélte 2009-ben a „Gödöllő Kultúrájáért Díjat”.
Művészeti vezetőnk Mészáros Beáta 2016-ban Gödöllő városa elismerve kulturális, ének-zenei és drámapedagógiai munkáját elismerve „ Gödöllő Városért Dijat” vehette át.
Előadásaink:
1999 Biobanya | mese saját ötlet alapján |
2000 Vöasö | színjáték |
2001 Pipin | musical |
2002 Heltai Jenő: Úri jog | vígjáték |
2003 Molnár Ferenc: Ibolya | vígjáték |
2004 Kerényi Miklós Gábor: Erdei kalamajka | meseparódia |
2005 Vajda Katalin: Anconai szerelmesek | zenés, pajzán, olasz komédia |
2006 Halász Imre: Egy csók és más semmi | zenés komédia |
2007 Szilágyi-Kellér: 3:1 a szerelem javára | komédia 2 félidőben |
2008 Wassermann – Leigh: La Mancha lovagja | zenés darab |
2009/2010 Ivan Kusan:. Galócza | zenés komédia |
2011 Remsey Jenő: György barát | történelmi dráma |
2011 Goldoni: Terecske | komédia |
2012 Shakespeare: Windsori víg nők | komédia |
2013 Molnár Ferenc: Liliom | színjáték |
2014. Egner – Tarbay: A három rabló | zenés mesejáték |
2015. Esmond Rostand: Cyrano | dráma |
2018. Georged Feydeau: Osztrigás Mici | bohózat |
2020. Molnár Ferenc: Marsall | színmű egy felvonásban |
2020 Móricz Zsigmond – B. Török Fruzsina:
Rab oroszlán |
keserédes tragikomédia |
Robert Thomas: Nyolc nő | bűnügyi komédia |
A Drámapedagógiai Műhely színházi- nevelési foglakozásai
Szörnyüldöző
Drámafoglalkozás 1. és 2. osztályos gyerekeknek
Mit tegyünk, ha szörnyek riogatnak bennünket? Vannak- e eszközeink és elég bátorságunk, hogy legyőzzük őket? Egy izgalmas játék, melynek során megtanulhatjuk legyőzni félelmeinket.
Az Őrző
Drámafoglalkozás 5. és 6. osztályos gyerekeknek
Milyen az a világ, amelyben élni szeretnénk? Mi az ára, ha lemondunk arról, hogy beleszólhassunk a sorsunk és a körülöttünk lévő világ alakításába? Egy játék a közösségben betöltött szerepünkről, döntéseink felelősségéről és következményeiről.
Tréfa
Drámafoglalkozás 7. és 8. osztályos fiataloknak
A foglakozás azt próbálja körüljárni, hogy milyen élethelyzet sodor valakit „rossz” társaságba? Mi vonz bennünket egy közösségben és mit vagyunk hajlandóak megtenni azért, hogy az befogadjon, elfogadjon bennünket.
Létkérdések
Drámafoglalkozás 9. és 10. osztályos fiataloknak
Egy játék alapvető emberi kérdésekről: valóban azok a fontos dolgok, amelyeket a társadalom annak tart? Mi történik, ha ezek az értékek megkérdőjeleződnek?
Ridegtartás
Drámafoglalkozás szülőknek a szülői háttár sorsformáló hatásáról.